Laga stenskott

Ring oss på nr. 031-44 44 09 eller boka en tid

Laga stenskott

Vi på Bilglasspecialisten försöker alltid laga ett stenskott i första hand, och de flesta stenskott som inte är större än en gammal femkrona går att laga. Det är det snabbaste, billigaste och mest miljövänliga sättet att få en hel och klar vindruta.

Försäkringsbolagens självrisker för lagning av stenskott varierar från 0 till 200 kronor.

Vid stenskott som är större än en gammal femkrona byter vi istället vindrutan.

Kontakten med försäkringsbolaget

Vi på Bilglasspecialisten vill göra det så enkelt som möjligt för dig som kund – därför sköter vi kontakten med ditt försäkringsbolag, och tar hand om ditt ärende från start till mål.

Du bokar en tid hos oss – antingen på telefon eller här på hemsidan – och lämnar in bilen på morgonen på någon av våra verkstäder, och får en lånebil att använda under dagen. Vi lagar/byter rutan och meddelar dig vilken tid du kan hämta bilen. Du betalar din självrisk till oss, och vi sköter kontakten med ditt försäkringsbolag.

Svårare än så är det inte hos Bilglasspecialisten.

Kontakta din verkstad för att få stenskottsplåster

Ett stenskottsplåster är alltid bra att ha tillhands när man får ett stenskott i vindrutan.
Det bästa är att sätta på ett plåster på vindrutan direkt när man har fått ett skott för att förhindra att smuts och fukt kommer in.

Vänligen notera att stenskottsplåster erbjuds bara till dig inom västra götalands regionen för tillfället.

Boka tid på en verkstad nära dig!

Lerum Bilglas

031 – 44 44 09

Endast tidsbokning, kl: 08-16

Fjärås Bilglas

031-44 44 09

Endast tidsbokning, kl: 08-16

Partille Bilglas

031-44 44 09

Endast tidsbokning, kl: 08-16

Historien om stenskott

Så tidigt som på 1930-talet startade glasmästerier runt om i Sverige att laga stenskott. Detta var något revolutionerande inom glasbranschen. Att laga ett stenskott istället för att byta hela rutan blev både mer miljövänligt och ekonomiskt, både för glasmästerierna och för försäkringsbolagen.

Innan år 1927 var det tekniskt sätt inte möjligt att laga stenskott, detta då det inte fanns så kallade laminerade rutor utan endast enkelglas. En laminerad ruta har en transparant plastfilm (laminat) mellan glaset. En bilruta består alltså av två skikt utan glas, ett inre skikt och ett yttre skikt. Det är i princip på grund av denna lösning man på 1930-talet kunde börja laga stenskott.

Alla typer av stenskott är lagningsbara så länge stenskottet inte är större än en femkrona i omkrets.
Man brukar säga att 85-90% av alla stenskott lagas. Att laga ett stenskott är alltså ett mycket effektivt sätt för framförallt försäkringsbolagen att spara pengar,

då det är betydligt billigare än ett rutbyte.
Självrisken vid lagning av stenskott är 0-200 kr om bilen är försäkrad med minst en halvförsäkring som innefattar glas. En del försäkringsbolag har idag helt tagit bort självrisken vid lagning av stenskott då dom vill att kunden skall laga skottet istället för att byta rutan.

”kärt barn har många namn”
Det finns en del olika namn på stenskott, Bulls Eye, Half Moon, Star, Flower Star, beroende på stenskottets utseende.

Idag har ca 35-40% av alla bilar som rullar på Sveriges gator stenskott. Detta trots att både glasmästerier och försäkringsbolag marknadsför och förespråkar stenskottslagning.

Det finns fortfarande många människor som inte vet att det går att laga de flesta stenskott.

Hur går en stenskottslagning till?

MAN ANVÄNDER SIG AV ETT SÅ KALLAT RESIN (LIM) SOM SKJUTS IN I STENSKOTTET. RESINET HÄRDAR SEDAN UNDER ETT UV-LJUS. MAN KAN JÄMFÖRA ATT LAGA STENSKOTT MED HUR TANDLÄKAREN LAGAR ETT HÅL I TANDEN. FÖRST BORRAR MAN I STENSKOTTET MED ETT SPECIELLT GLASBORR SOM ÄR ANPASSAT FÖR VINDRUTAN.

SEDAN SÄTTS ETT VERKTYG PÅ RUTAN SOM SKAPAR ETT VAKUMTRYCK, DETTA FÖR ATT SUGA UT LUFT OCH SMUTS SOM HAR FASTNAT I SKOTTET. EFTER DESSA MOMENT SLÄPPER MAN SAKTA NED RESINET I STENSKOTTET OCH AVVAKTAR HUR LIMMET UTVECKLAR SIG I SKOTTET. ATT VÄRMA LITE MED EN TÄNDARE RUNT SKOTTET KAN HJÄLPA EVENTUELL LUFT ATT RÖRA PÅ SIG.

SLUTFINISHEN BLIR ATT APPLICERA PITFILL, ETT LIM SOM LÄGGS PÅ INGÅNGSHÅLET I STENSKOTTET. EN UV-LAMPA SÄTTS SEDAN PÅ RUTAN FÖR ATT HJÄLPA RESINET ATT HÄRDA ORDENTLIGT, DETTA TAR ETT PAR MINUTER. FÖRR I TIDEN ANVÄNDE MAN SIG AV SOLENS UV-STRÅLAR. IDAG ÄR DETTA INGET ALTERNATIV DÅ DET TAR FÖR LÅNG TID FÖR STENSKOTTET ATT HÄRDA.

SLUTLIGEN SKRAPAS ÖVERFLÖDIGT LIM BORT FRÅN RUTAN OCH STENSKOTTET ÄR LAGAT.
EN LYCKAD LAGNING KAN GÖRA ATT STENSKOTTET I PRINCIP BLIR OSYNLIGT. LAGNINGEN TAR CA 25-40 MIN.

Vi på Bilglasspecialisten använder oss av marknadens bästa stenskottsverktyg, Glasweld. Detta för att få det säkraste och bästa reparationen av vindrutan. Vi säkerställer att stenskottslagningen utförs med rätt verktyg och med rätt utbildad personal. Samtliga anställda är utbildade genom glasbranschföreningen vilket säkerställer att du som kund får ett fackmannamässigt utfört arbete.